Pohotovostný plán udržateľnosti majetku
Ste na vrchole svojich síl, v dobrej kondícii a v podnikaní sa vám darí. Zamýšľate sa nad ďalším rozvojom biznisu, prípadne si aj s rodinou užívate benefity plynúce z podnikania a plody vašej práce. Zamysleli ste sa však niekedy aj nad otázkou, čo by sa stalo s vašou firmou, ak by ste tu odrazu neboli? A aké dopady by to mohlo mať na vašu rodinu? Kým plán nástupníctva a medzigeneračný prechod už nie je pre slovenské rodinné firmy úplnou neznámou, len zlomok percenta podnikateľov má vypracovaný aj pohotovostný plán, ktorý pomôže ochrániť majetok, zabezpečiť rodinu a zachovať kontinuitu rodinného biznisu v prípade náhleho úmrtia či ťažkej choroby zakladateľa. Prečo je dobré myslieť na takéto prípady včas a o akých aktivitách by mala vaša rodina vedieť?
Téma ochrany a udržateľnosti rodinného majetku je čoraz aktuálnejšia. Prvá generácia podnikateľov totiž postupne odovzdáva rodinný biznis svojím nástupníkom a mnohí podnikatelia si uvedomujú, že na medzigeneračný transfer sa treba dobre pripraviť. Ochrana rodinného majetku sa však nekončí prevzatím firmy mladšou generáciou. Okrem plánu nástupníctva, ktorý predstavuje dlhodobú ochranu vybudovaných hodnôt a ide o riadený proces, treba mať pripravený postup aj pre situácie, s ktorými nikto neráta, no predsa sa môžu stať. Sú nimi nečakaná smrť zakladateľa firmy, prípadne jeho neschopnosť konať. Pre prípad takýchto neočakávaných udalostí treba mať pripravený krátkodobý plán udržateľnosti majetku. Ten zabezpečí, že aj v prípade náhleho odchodu zakladateľa bude podnik schopný pokračovať bez väčších ťažkostí a rodina sa vyhne mnohým problémom, ktorým by v opačnom prípade musela čeliť. Čo by mal teda plán udržateľnosti majetku zahŕňať?
Vyčlenenie kompetencií
Príbuzní by mali byť pripravení na reálny život bez zakladateľa. Mali by mať odpovede na otázky týkajúce sa jeho náhrady vo vedení firmy. Prechod vlastníckych práv a povinností by mal byť v rámci rodiny jasne definovaný a komunikovaný a kompetencie by mali byť rozdelené tak, aby bolo jasné, kto za ktorú oblasť bude zodpovedať a čo má kto robiť. Napríklad, jeden člen rodiny môže byť zodpovedný za komunikáciu s partnermi, iný za praktické záležitosti ako menovanie nového konateľa alebo zabezpečenie úkonov súvisiacich s úmrtím. Nevyhnutné je mať pripravený aj závet a rodina by mala byť o jeho obsahu vopred informovaná. Zároveň by príbuzní mali vedieť, koho vyrozumieť o úmrtí či dramatickom zhoršení zdravotného stavu zakladateľa, ktoré má za následok jeho neschopnosť konať.
Právne aspekty a finančné záležitosti
Okrem rodinných záležitostí je dôležité mať ošetrené aj právne a finančné dopady, ktoré má úmrtie zakladateľa. Zakladateľ by mal zabezpečiť, aby rodina bola v prípade jeho smrti vhodným spôsobom informovaná o jeho osobnom majetku. Teda o tom, aké cenné papiere vlastnil, o existencii poistenia, pôžičiek, či mal hypotéku, dlhy, prípadne iné finančné záväzky. Príbuzní by taktiež mali vedieť, kde mal dotyčný uložené peniaze, kto je jeho privátny bankár a aké sú v prípade životného poistenia podmienky výplaty poistného plnenia. Mali by byť informovaní o hnuteľnom a nehnuteľnom majetku a jeho správe a o vysporiadaní pozostalosti.
Dôvera a vzťahy
Vzťahy sú vždy kľúčové. Tak v rodine, ako aj s obchodnými partnermi a spolupracovníkmi. Najdôležitejšie je, aby zakladateľ nemal pred rodinou žiadne tajomstvá a konal voči nej transparentne, lebo len tak zabráni nepríjemným prekvapeniam a sporom. Je veľkým plusom, ak zakladateľ má schopnosť objektívne vyhodnotiť ochotu, schopnosti a kapacity svojich pozostalých prevziať správu majetku. Zároveň je vhodné mať nastavený aj alternatívny plán pre prípad, ak by okolnosti v rodine neboli priaznivé pre tento typ riešenia. Takýto plán obvykle pracuje so zapojením externých odborníkov z oblasti manažmentu, práva, účtovníctva či z daňovej oblasti, ktorí môžu pomôcť s riadením majetku. Patová situácia môže nastať aj v situácii, ak je zakladateľ podniku zároveň aj sám konateľom. Vopred je preto dobré zvážiť vymenovanie aj druhého či ďalšieho konateľa, aby v prípade úmrtia jedného z nich alebo dramatického zhoršenia zdravotného stavu nebola firma paralyzovaná z dôvodu nemožnosti vykonávať právne úkony.
Udržateľnosť majetku je teda komplexný proces, ktorý zahŕňa tak dlhodobé, ako aj krátkodobé plány a pripravenosť rodiny na rôzne situácie. Dôležité je, aby boli všetky procesy riadené a vopred vhodne naplánované, čím sa zabezpečí hladký prechod majetku a jeho ďalšie úspešné spravovanie.
S prípravou plánu udržateľnosti majetku netreba čakať. Ak potrebujete pomôcť, neváhajte sa na nás obrátiť, radi s vami nájdeme najoptimálnejšie riešenia.